Wat voor sportabonnementen kan je nu het beste aanbieden na of tijdens Corona en waarom?
Door de lockdown waren sportscholen gesloten. Hierdoor hebben je klanten vanaf 15 december 2020 je sportschoolabonnement waarschijnlijk niet meer kunnen gebruiken.
Geld terug geven aan klanten
Volgens de wet hoeven je klanten niet te betalen als je geen training meer kan geven en dus geen dienst meer kan leveren. Je mag dus eigenlijk niet meer incasseren bij je klanten voor de tijd dat ze hun sportabonnement niet meer kunnen gebruiken. sportscholen en personal trainers gaan hier verschillend mee om. Zo hebben sommige sportscholen en personal trainers een keuze tussen geld terug, online lessen of een optie om de kosten te delen. Maar er zijn ook sportscholen en personal trainers waarbij je onterecht je geld niet kan terugvragen.
In gesprek met je klanten
De lockdown heeft een groot effect op de sportscholen en personal trainers. Als iedereen tegelijkertijd zijn geld terug vraagt of zijn/haar abonnement opzegt, kan dit grote gevolgen hebben. Velen hebben daarom geprobeerd tot een redelijke oplossing te komen. Zoals gratis verlenging over de periode dat je niet kon sporten. Of door het abonnementsgeld met elkaar te delen.
Sommige sportscholen bleven incasseren
Vanaf de tweede lockdown (15 december 2020) zijn sommige sportscholen de abonnementsgelden blijven incasseren. Op websites gaven ze bijvoorbeeld aan maar op 1 manier van compensatie te kunnen doen. Dat is het verlengen van het contract met het aantal weken dat je niet kon sporten. Leden die in plaats hiervan liever hun geld terug wilden, werden onterecht weggestuurd.
Sommige sportscholen bleven incasseren
Vanaf de tweede lockdown (15 december 2020) zijn sommige sportscholen de abonnementsgelden blijven incasseren. Op websites gaven ze bijvoorbeeld aan maar op 1 manier van compensatie te kunnen doen. Dat is het verlengen van het contract met het aantal weken dat je niet kon sporten. Leden die in plaats hiervan liever hun geld terug wilden, werden onterecht weggestuurd.
En wat nu na de lockdown?
Nu de versoepelingen zijn aangekondigd en wij met zijn allen terug naar het echte normaal gaan en het “abnormale” achter ons laten, zijn er wel littekens bij je klanten. Na onderzoek is gebleken dat meer dan 40% niet meer aan een jaarcontract wil vastzitten. Je klanten verwachten ook de keuze te mogen hebben om een abonnement maandelijks op te kunnen zeggen of zelfs gewoon via een strippenkaart-, losse trainingen- en losse fitness trainingen te boeken. Voor die flexibiliteit zijn klanten ook nu, en mate name na corona, zeker ook bereid om meer voor te betalen.
Hoe kan ik mijn aanbod categoriseren na Corona?
Heel simpel, door flexibel te zijn. AppyBee faciliteert dit voor je tot op de bot. Je kan via AppyBee je diensten of trainingen als volgt aanbieden:
- Losse trainingen
- Abonnementen die maandelijks opzegbaar zijn
- Abonnementen die jaarlijks opzegbaar zijn
- Strippenkaarten met een einddatum
- Combinatie van wekelijkse en maandelijkse aanbod in 1 abonnement
Wanneer je het boekingssysteem van AppyBee gebruikt, grijp je ook nooit mis. Wanneer je klanten reeds 2 x hebben getraind en volgens hun abonnement niet meer mogen trainen, kunnen ze altijd nog een derde keer trainen door die training los te betalen via iDeal. Als je klanten die periode meer willen trainen dan hun abonnement het toelaat, kunnen zij een strippenkaart daarnaast aanschaffen. Combineer je aanbod en maak het simpel, eerlijk en toegankelijk voor je klanten. AppyBee helpt je daarbij.
Voorbeelden van Smart abonnementen van AppyBee
Heb je vragen over hoe je abonnementen het beste kan aanbieden na Corona? Laat het ons weten via de chat, stuur ons een email op info@appybee.nl of plan hier direct een online demo in.